Open Doors-tent

Dit is wie wij zijn

Welkom in de Open Doors-tent!

Welkom bij de Open Doors-tent! Wat leuk dat je onze pagina’s bezoekt! Kijk rustig rond, misschien is een van deze video’s interessant voor jou. Wil je eerst meer ontdekken over de organisatie Open Doors? Bekijk dan deze video: we stellen ons graag aan je voor.

Dangerous Faith

Sprekers:
Ronald Boyd-Macmillan is directeur onderzoek en strategie voor Open Doors International en hoogleraar Praktische Theologie in Lahore, Pakistan. Hij reist al 27 jaar naar vervolgde christenen op vijf continenten en is de schrijver van Volharden in geloof; een onthullende gids over de wereldwijde vervolging van de kerk.

Nick Page is historicus, spreker en schrijver van meer dan 70 boeken voor zowel volwassenen als kinderen. Hij schreef meerdere boeken over Bijbelse geschiedenis, waaronder: De Langste Week, The Wrong Messiah, The One Stop Bible Atlas, Revelation Road en Kingdom of Fools – a history of the early church.


Bijbelstudies over vervolging
Het Bijbelboek Handelingen vertelt het bijzondere verhaal van de beste drie decennia van de vroege kerk. Beginnend bij de hemelvaart van Jezus Christus en de komst van de Heilige Geest, neemt Handelingen ons mee in een achtbaanrit vol wonderbaarlijke genezingen, explosieve kerkgroei en bijzondere bekeringen.
Download hier de bijbehorende PDF

‘En zijn deur stond altijd open’ Handelingen is misschien wel het meest dramatische Bijbelboek. Het gaat over vurige vlammen, bijzondere wonderen, martelaarschap, aan de dood ontsnappen, ruzies en meer. Maar voor we hiernaar gaan kijken, starten we onze studie van Handelingen op een onverwachte plek: aan het eind! Download hier de bijbehorende PDF
‘En een wolk onttrok Hem aan hun ogen’
Aan het begin van Handelingen geeft de Here Jezus Zijn discipelen een ongelooflijk uitdagende taak. Hij zegt hen het evangelie tot aan de uiteinden van de aarde te verspreiden. Daarna verdwijnt Hij. En toch betekent dit niet dat de Here Jezus ons in de steek laat. Hij zegt juist: “Nu is het aan jullie om de onmogelijke dingen te doen die Ik deed!” Download hier de bijbehorende PDF
‘Gods tempel is niet door mensenhanden gebouwd’
In hoofdstuk 7 van Handelingen komen we voor de eerste christelijke martelaar tegen. Stefanus, een Grieks-sprekende Jood die in Jeruzalem woont, wordt gestenigd. Download hier de bijbehorende PDF
‘Er was verdrukking nodig’
Als alles mis gaat, als de groei afneemt, als de vijand lijkt te winnen, als je zwakheden aan het licht komen, als kanker toeslaat, als de overheid striktere wetten instelt, als de omgekochte rechter ermee wegkomt, als de moordenaar vrijuit gaat. Download hier de bijbehorende PDF
De gelovigen lieten hem zakken in een mand
In de donkere nacht wordt een man door een venster naar buiten getakeld in een anderhalve meter brede mand. Zodra de mand de grond raakt, springt er een kalende man uit van een jaar of 30. Hij vlucht weg, de duisternis van de Arabische woestijn in. Download hier de bijbehorende PDF
‘Ze werden christen genoemd’
Het kruis is vandaag de dag een van de bekendste symbolen ter wereld. Maar de vroege kerk gebruikte dit symbool niet. Ze praatten, natuurlijk, wel over waar het kruis voor stond: een boodschap van leven en dood. Voor de vroege kerk was het kruis een martelwerktuig. Ze gebruikte het niet in kunstwerken. Download hier de bijbehorende PDF
‘Ze waren tentenmakers’
De apostel Paulus. Dat is hoe we hem kennen. Zijn naam was Paulus en hij was apostel. Maar Handelingen laat ons verder kijken. Paulus was tentenmaker van beroep. Deze baan gaf hem de vrijheid om rond te reizen en het evangelie te verspreiden. Als je een gevaarlijk geloof hebt, moet je bereid zijn in beweging te blijven. Download hier de bijbehorende PDF
In elke stad dreigt vervolging
Hoofdstuk 20 en 21 van Handelingen beschrijven Paulus’ reis van Macedonië naar Jeruzalem. Onderweg bezoekt hij christenen in elke plaats die hij aandoet: Troas, Milete, Tyrus, Ptolemaïs en Caesarea. Tijdens deze reis waarschuwt men hem meerdere keren: wat hij doet is gevaarlijk en zijn vijanden wachten op hem in Jeruzalem! Download hier de bijbehorende PDF

Avond van Gebed

De Avond van Gebed is een nieuw initiatief van Open Doors. Elke twee maanden zenden we een livestream uit waarin we met zoveel mogelijk christenen bidden voor de vervolgde kerk. Met deze avonden willen we een muur van gebed om onze vervolgde broers en zussen heen zetten. In deze uitzending staat het land India centraal.

Spreker:

Simon Visser werkt als spreker en inspirator bij Open Doors. Hij spreekt regelmatig in kerken, scholen en op events om de inspirerende lessen en indringende verhalen uit de vervolgde kerk te delen.

Zondag voor de Vervolgde Kerk

Op de eerste zondag na Pinksteren (30 mei 2021) vond traditiegetrouw de Zondag voor de Vervolgde Kerk plaats. Dit moment is gekozen omdat vervolging van christenen al kort na de uitstorting van de Heilige Geest begon. In deze video spreekt Ron van der Spoel over ‘Samen bidden’ aan de hand van Matteüs 18 en bijzondere voorbeelden uit de vervolgde kerk.

Spreker:

Predikant Ron van der Spoel woont in het zuiden van Nederland en zet zich meerdere dagen in de week voor Open Doors Vlaanderen in. Hij is al jaren betrokken bij het werk van Open Doors.

‘Pittige Kost’

Aanhakend op het nieuwe kookboek ‘Pittige Kost’ organiseerde Open Doors een avond over India en de pittige verhalen die we daar vandaan horen. Een avond met verschillende gasten die iets vertellen over de situatie in India, maar ook met kok Jop van der Bijl die bijzondere gerechten klaarmaakt uit het kookboek.


Sprekers:

Maarten Dees is directeur van Open Doors Nederland. Schrijver Jan Vermeer vertelt vanuit eigen ervaring over de vervolgde kerk in India en kok Jop van der Bijl schreef mee aan het kookboek ‘Pittige Kost’.