Elly de Lange-Sterk keerde terug naar de straat om te evangeliseren, terwijl ze eigenlijk wilde afbouwen. Tijdens de New Wine Zomerconferentie maakte God haar ondubbelzinnig duidelijk dat ze door moest gaan. Ze stuurde ons haar verhaal.

elly sterk‘In 2016 waren mijn man en ik als daggasten op de New Wine Zomerconferentie. Wij woonden onder andere een seminar bij over het thema ‘Luisteren naar God’. Na de inleiding werd ons gezegd: ,,Ga nu maar naar God luisteren of Hij je iets te zeggen heeft.” Ik vroeg: ,,Heer, als U mij iets te zeggen hebt, zegt U het dan maar”. Het duurde even, maar toen zei de Heer met flinke harde stem: “Ga de straat op.” Ik zag deze woorden ook nog eens in witte hoofdletters voor mij. Nu wilde het geval dat ik afgelopen tien jaar steeds met evangelisatie bezig was geweest. Eerst met een evangelisatietent en daarna met de evangelisatie busDe King’s Coach van Stichting Kerygma. Ik hoorde bij het vaste team, dus ging ik met iedere actie mee, overal in het land, waar kerken/gemeenten ons vroegen om hen te helpen vertrouwd te raken met evangeliseren. Toen ik vier jaar geleden 65 jaar was geweest, wilde ik dit werk afbouwen. Het werd me te zwaar om steeds bij gastgezinnen te moeten overnachten, omdat we meerdere dagen achtereen in een plaats stonden. Ik bad voor een evangelisatiemaatje waarmee ik samen de straat op kon. Dit maatje liet op zich wachten.' 

Evangelisatiemaatje
'Een jaar later ontmoette ik mijn huidige man. Toen wij een half jaar getrouwd waren, bezochten wij dus samen de New Wine Zomerconferentie waar ik Gods stem hoorde. Natuurlijk vertelde ik mijn man wat ik gehoord en gezien had. Zijn reactie was: ,,Dan gaan we samen de straat op.” Hij bleek het evangelisatiemaatje te zijn, waarvoor ik had gebeden. Sindsdien staan wij wekelijks op straat om te evangeliseren. We spreken vooral tieners aan, omdat zij zo bedroevend weinig weten over God, en het verlossende werk van onze Heer Jezus. Tieners staan vaak open voor het evangelie, ze willen weten, zijn er nieuwsgierig naar. In de meeste gevallen mogen we na afloop met ze bidden of de Here Jezus in hun leven wil komen. We spreken de jongeren vaak op een confronterende manier aan met de vraag: ,,Stel je voor, je bent 80 of 90 en je gaat dood; ben je dan van plan om naar de hemel te gaan?” Vaak hopen ze van wel, maar weten er verder niets van af. Dan is onze tweede vraag: “Oké, dan is het zo ver. Denk je dan dat Jezus je toe zal laten?” Daar hebben ze geen idee van, maar willen wel horen hoe dat nou precies zit. Dan kunnen we ze vertellen wie Jezus is, wat hij voor ons heeft gedaan en waarom ze Jezus nodig hebben. Niet alleen om in de hemel te kunnen komen, maar ook omdat Jezus ons in dit leven wil helpen en wij met al onze problemen, ons verdriet en onze pijn bij hem mogen komen en hulp mogen vragen en ontvangen. Na met elkaar gebeden te hebben krijgen ze het boekje “Routeplanner naar de hemel” naar de hemel mee waar alles wat ze gehoord hebben nog eens duidelijk in staat en een Nieuw Testament in gewone taal. Ook nodigen we ze uit voor een Move! dienst die speciaal voor jongeren wordt gehouden in onze woonplaats. Ik ben blij dat God mij weer de straat op heeft gestuurd, want sindsdien hebben we vele honderden tieners het evangelie uit mogen leggen. We bidden altijd of God de juiste mensen naar ons toe wil sturen en dat doet Hij! Vaak zitten ze al klaar op een muurtje en luisteren ze gretig naar ons verhaal. We zijn niet zo jong meer, maar omdat God de jongelui zelf op ons af stuurt, gaat er weinig tijd verloren, krijgen we zelden “Nee dank je” te horen en kunnen we onze tijd op straat goed gebruiken, zonder dat het al te vermoeiend is.' 

Laat het vanzelf komen
'Niet iedereen krijgt een duidelijk hoorbare stem te horen. Toen ik in 2006 mijn tijd aan de Heer gaf om hem te dienen, heb ik gebeden: ,,Heer laat het maar als vanzelf naar me toe komen” en het werk kwam vanzelf. Ik werd kort na mijn gebed uitgenodigd om met de evangelisatietent mee te gaan en dat gebeurde ook met de evangelisatiebus. Dat God mij opdroeg de straat op te gaan toen ik ermee wilde stoppen, was voor mij een bevestiging dat deze dingen inderdaad van God kwamen. Als je geen hoorbare stem hoort, kan God het wel in je hart leggen en je ergens voor roepen. Wel is het dan raadzaam om te onderzoeken of het echt van God komt, of dat het persoonlijk verlangen is. Ook kan God je een droom of een visioen geven. Neem dan rustig de tijd en vraag God of hij je hierin verder wil leiden. In mijn leven heb ik geleerd dat het belangrijk is om niet voor God uit te gaan, maar rustig te wachten tot God voor jou uit gaat en jij Hem mag volgen. Alleen op deze wijze kun je het werk in Gods kracht doen en mag je weten dat het vrucht zal dragen.’

  • Heb jij ook een getuigenis dat je wilt delen? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Naar boven